PASĀKUMU INDUSTRIJA #04
12/01/2022PASĀKUMU INDUSTRIJA #05
23/03/2023Par darbu augstas inflācijas apstākļos
Uzņēmēji par izdzīvošanu augstas inflācijas apstākļos
“EventAgency.lv” vadītājs Ilmārs Šukjurovs atbild žurnālam “Ir Nauda” uz trīs jautājumiem:
- Kā inflācija ietekmē Jūsu uzņēmuma piedāvāto produktu cenu.
- Vai tuvākajā laikā prognozējat pakalpojumu pieprasījuma kritumu?
- Ar kādiem instrumentiem centīsieties saglabāt līdzšinējo apgrozījumu?
Mūsu aģentūras galvenais virziens ir pasākumu organizēšana uzņēmumiem un lielākās pasākumu izmaksas veido trešo pušu izmaksas, tai skaitā tehniskais nodrošinājums, telpu īre, ēdināšana, bāra pakalpojumi un izklaides programma. Tāpēc mūsu pakalpojumu cenas tieši ietekmē sadarbības partneru cenu kāpumi. Pasākumu rīkošana ir resursu ietilpīgs process, kas pat savā ziņā ir pielīdzināms celtniecībai, jo katrs pasākums ir unikāls un tiek būvēts no jauna. Pasākumu vietu cenas ceļas saistībā ar apkures un elektrības izmaksām, transporta izmaksas ceļas saistībā ar degvielas cenu kāpumu. Enerģijas cenu kāpums ir tas, kas ietekmē teju pilnīgi visus tirgū pieejamos pakalpojumus un produktus. Kas attiecas uz aģentūras izmaksām, tās veido mūsu pieredzējušo profesionāļu darbs un radošums. Ar aģentūras izmaksām jānosedz uzņēmuma pastāvīgās izmaksas, kas ir telpu nomas, darba algas, licences un tamlīdzīgas izmaksas. Lai inflācijas apstākļos nodrošinātu konkurētspējīgu atalgojumu nāksies arī celt darbinieku algas, kas iespējams ietekmēs arī aģentūras izmaksas. Ja inflācija ir aptuveni 20%, tad dabā, tas nozīmē, ka darbinieks saņem par 20% mazāk, līdz ar to darba devējam ir arī jāsniedz atbalsts savai komandai ar algu pārskatīšanu.
Rudens un pavasara sezonās pieprasītākie pakalpojumi ir semināri un konferences. Tomēr lielākā darba slodze pasākumu aģentūrām ir tieši vasaras un ziemas sezonas. Vasaras sezonā tas ir sporta spēles, saliedēšanās pasākumi un festivāli. Ziema noteikti ir viens no darbīgākajiem gada periodiem mūsu aģentūrā. Ziemas periodā pieprasītākās ir svinības, gada balles un Ziemassvētku pasākumi. Lai gan pasākumi neskaitās pirmās nepieciešamības pakalpojums un to pieprasījums ir jūtams mainoties makroekonomiskajai situācijai, tomēr uzņēmumi vienmēr grib iepriecināt arī savus darbiniekus pateikt paldies darbiniekiem un klientiem. Pastāv iespēja, ka dažu nozaru uzņēmumi taupīs izmaksas uz svinībām šajā ziemas periodā, bet ir arī klienti kuri tik ļoti neietekmējas no ekonomiskajām svārstībām. Tautā arī ir iegājies teiciens “Kad jāsvin svētki, Latvietis naudu vienmēr atradīs”. Ir svētki. Ir nauda. 🙂
Pēdējo gadu laikā nācās adaptēties pandēmijai un tirgus situācijai – mūsu pakalpojumu klāstu papildināja arī online pasākumi, kuri ir energoresursu ziņā krietni draudzīgāki kā klātienes pasākumi. Un šis formāts arī ir kā alternatīva klātienes pasākumiem tiem klientiem un uzņēmumiem, kuri vēlētos samazināt savas izmaksas, bet nezaudēt svētku sajūtu. Lai gan vēl pārāk agri spriest par pieprasījumu ziemas periodā, mēs ar izaicinājumu pilnām acīm arī pielāgosimies situācijai un ar azartu meklēsim jaunas un radošas iespējas, lai iepriecinātu mūsu klientus.
Ar citu uzņēmēju viedokli vari iepazīties “Ir Nauda” Nr. 63 izdevumā.