Saliedēšanās un sporta spēles – darba devēja tēls un organizācijas kultūra
04/06/2019Kolektīva saliedēšana uzņēmumiem – kādi ieguvumi un trūkumi?
Vai radošās darbnīcas un meistarklases ir iecienīts komandas saliedēšanas pasākuma veids Latvijā?
Komandas saliedētībai ir vairāki līmeņi, tāpēc arī komandas saliedēšanas aktivitātes iedalās vairākos līmeņos.
Es tos varētu iedalīt trijos galvenajos līmeņos:
- Jauns kolektīvs – nepazīstami, mazpazīstami kolēģi vai kolēģi kuri ikdienā nekomunicē savā starpā. Šajā stadijā galvenais uzdevums ir atraisīt darbiniekus un saliedēt draudzīgā kolektīvā.
- Komandas veidošanas stadija – kolēģi kuri ikdienā kopā jau ir sastrādājušies, bet jāuzlabo komunikācija, jāanalizē katra darbinieka loma komandā, tiek pārbaudīta komanda stresa situācijās.
- Komandas spēju robežu palielināšana – īpaši izstrādāti darba uzdevumi eksperta pavadībā. Komandas efektivitātes celšana jau pieredzējušām komandām.
Radošās darbnīcas un meistarklases uzņēmumi vairāk izmanto tieši jauniem kolektīviem, vai kolektīviem, kurā ir bieža kadru maiņa.
Komandas veidošanas stadijā un spēju robežu palielināšanā jau ir aktivitātes kur darbinieki tiek spiesti izkāpt ārpus komforta zonas.
Vai komandas saliedēšanas aktivitātes ir pieprasītas?
Pieprasījums pēc komandas saliedēšanas pasākumiem katru gadu pieaug, jo arvien vairāk uzņēmumu vadītāju apzinās efektīvas komandas nozīmi uzņēmuma darbībā. Uz komandas saliedēšanas pasākumiem Latvijas uzņēmumi ir salīdzinoši kūtri. Mūsu aģentūra apkalpo vairākus Skandināvu uzņēmumus, kuri ļoti lielu uzmanību vērš uz komandas saliedēšanu un personāla izaugsmi. Mēs uzskatām, ka tuvāko gadu laikā lielākā daļa Latvijas uzņēmumu arī sekos šai tendencei.
Vai līdz ar pieprasījumu pēc komandas saliedēšanas pasākumiem, pieaug arī piedāvājuma klāsts!
Katru gadu radošo darbnīcu klāstu papildina kādi jauni piedāvājumi. Tomēr radošās darbnīcas nepilda visu līmeņu komandas saliedēšanas nepieciešamās funkcijas. Tās biežāk tiek izmantotas izklaides nolūkiem un jaunu kolektīvu saliedēšanai.
Kāda veida kopīgās aktivitātes ir pieprasītākās?
Populārākās ir dažādas kopīgās aktivitātes.
Rokdarbi un konstruēšana –
- kartingu izgatavošana ar kuru pēc tam jāpiedalās sacensībās.
- makaronu tiltu veidošana un sacensības komandām ar maksimālo svara izturību.
- arī sociāli atbildīgi projekti, kā suņu būdu gatavošana patversmēm un putnu būrīšu izgatavošana.
Kā arī mākslas darbu kopīga radīšana un pat kopīga maltītes gatavošana.
Ko šādi komandas saliedēšanas pasākumi sniedz kolektīvam?
Bieži vien kolēģi, kuri ikdienā strādā plecu pie pleca ir pārāk aizņemti ar veicamajiem darbiem, vai pat otrādi – darba laikā tērē laiku, lai apspriestu ar darbu nesaistītus jautājumus. Jo pēc darba laika, katram ir savas darīšanas ģimene utml.
Šādi pasākumi klusākos kolēģus palīdz iepazīt un sociālāk aktīvajiem sniedz iespēju izrunāties ar kolēģiem neformālā gaisotnē un ārpus darba laika.
Un jo vairāk kolēģi komunicēs savā brīvajā laikā, jo mazāk laiks tiks patērēts sarunām darbā.
Ja komandu vieno ne tikai darba attiecības, bet arī draudzības saites, tas komandu padarīs stiprāku un viens par otru iestāsies grūtākās situācijās.
Kā arī komandas veidošanas un spēju paaugstināšanas aktivitātes ne vien uzlabo kopējo komandas veiktspēju, bet arī veicina katra darbinieka individuālo attīstību.
Kādi ir meistarklašu kā komandas saliedēšanas pasākuma plusi un mīnusi?
Mīnusi no uzņēmuma viedokļa ir tādi, ka tie prasa laiku un naudu. Bet katrs uzņēmējs zina, ka bez ieguldījuma nav atdeves.
Meistarklases vai kopīgas sporta spēles?
Kopīgas fiziskās aktivitātes lieliski noder komandas gara veidošanā un visefektīvākās ir komandas veidošanas stadijā kā arī jaunajiem kolektīviem. Bet ir nepieciešams sabalansēt fizisko slodzi un komandas darba uzdevumus, lai nebūtu tikai kopīga fiziskā slodze.
Cilvēks arī emocionāli vairāk atraisās fiziski līdzdarbojoties. Ne tikai izdalās laimes hormoni fiziskās aktivitātēs, bet arī smadzenēm piekļūst vairāk skābeklis.
Meistarklasēs ne vienmēr ir iespējams fiziski līdzdarboties. Meistarklases visbiežāk tiek izmantotas augstākā menedžmenta komandām – rosinot radošo, diverģento un loģisko domāšanu. Šī veida aktivitātes visbiežākais ir pielietojums ir komandas spēju palielināšanai. Un galvenais uzdevums ir atrast un/vai veidot “kolektīvo ģēniju”.